Small visit cards tray by Kayserzinn, designed
by Hermann Fauser in 1900 – 1901.
It has an oval form with a flower cluster design at each end
of the tray.
Along the sides the branches stylized are forming the oval centre.
This kind of subtle decoration is typical for Fauser designs.
It has been originally patinated, so it is not polished and
shows a metallic-grey colour.
Marked on the back “Kayserzinn 4387” in an oval.
Looking at the bibliography it was originally designed as an
ashtray, but we think it’s better to use it as visit cards
tray. The dimensions are perfect for this use.
A small piece of art's history at a very good price.
Fauser Hermann:
Fauser Hermann, (1874 Heilbronn - 1947 Tegernsee), designer
and sculptor. Studied in Stuttgart and Karlsruhe. Foundation
of the “Ateliers Fauser & Wiefelspütz”.
Between 1923-1934, profesor in the Kunstgewerbeschule in Hildesheim.
Kayser & Sohn:
The company Johann Peter Kayser & Sohn AG in Krefeld-Bochum
(Rhineland, Germany) was known for the high quality of design
and making of its Art Nouveau pewter products. For the casting
was used pure pewter. The benefit is that this material prevents
oxidation and keeps the silvery appearance of the objects for
their lifetime.
The foundry was situated in Krefeld-Bochum under the direction
of Jean Kayser. The design studio was in Cologne directed by
Engelbert Kayser (1840-1911). Artists working for him were (among
others) Hugo Leven (1874-1956), Karl Berghof (1881-1967), Karl
Geyer (1858-1912) and Hermann Fauser (1874-1947). Some items
were designed by the frenchman Jean Garnier.
The products of Kayser were quite successful and won several
prices. For example gold medals at the World Exhibition in Paris
1900, the First Exhibition of Modern Art in Turin 1902 and the
St. Louis Universal Exhibition in 1904.
The period of outstanding designs ended with the death of the
artistic director Engelbert Kayser in the year 1911.
An interesting fact is that the company numbered their designs
from the fictitious number “4000” on starting in
1894/5 until the last number “4999” in 1925. All
products show their design number accompanied by the word ”Kayserzinn”
either in a circular or oval frame or horizontally.
Marked on the bottom: Kayserzinn and “4387”
in a circular frame and a small “K”.
Bibliography:
Bröhan-Museum Berlin, volume IV, Metallkunst ed.2001, page
208, described as “Ashtray model no. 4387”, and
appearing in the Metallkunst ed. 1990, no. 325, pag. 208.
Condition:
Some losses of the patina, mostly on the back.
Dimensions:
17,2 x 11 cm.
Bandeja para tarjetas de visita, Kayserzinn,
Hermann Fauser.
Pequeña bandeja para tarjetas de visita,
diseñada por Hermann Fauser en 1900 – 1901.
Tiene forma oval con un pequeño ramillete de flores a
cada lado.
A lo largo de los lados las ramas estilizadas forman el centro
ovalado.
Esta clase de decoración tan sutil es típica de
los diseños de Fauser.
Ha sido originalmente patinada así que no esta pulida
y muestra un color gris metálico.
Marcada en la trasera “Kayserzinn 4387” en un óvalo.
Atendiendo a la bibliografía fue diseñada originalmente
como cenicero, pero creemos que es mejor usarla con bandeja
para tarjetas de visita. Las dimensiones la hacen perfecta para
este uso.
Una pequeña parte de la historia del arte a un muy buen
precio.
Fauser Hermann:
Fauser Hermann, (1874 Heilbronn - 1947 Tegernsee), diseñador
y escultor. Estudió en Stuttgart y Karlsruhe. Fundó
los “Ateliers Fauser & Wiefelspütz”. Entre
1923-1934, fue profesor en la “Kunstgewerbeschule“
en Hildesheim.
Kayser & Sohn:
La compañía Johann Peter Kayser & Sohn AG
en Krefeld-Bochum (Rhineland, Alemania), era conocida por la
alta calidad de diseño y producción de sus productos
de estaño Art Nouveau. Para la fundición se utilizaba
estaño puro. La ventaja es que este material evita la
oxidación y conserva la apariencia plateada de los objetos
toda su vida.
La fundición estaba situada en in Krefeld-Bochum bajo
la dirección de Jean Kayser. El estudio de diseño
estaba en Colonia dirigido por Engelbert Kayser (1840-1911).
Artistas que trabajaron para el fueron (entre otros), Hugo Leven
(1874-1956), Karl Berghof (1881-1967), Karl Geyer (1858-1912)
y Hermann Fauser (1874-1947). Algunos objetos fueron diseñados
por el francés Jean Garnier.
Los productos de Kayser tuvieron mucho éxito y ganaron
varios premios. Por ejemplo, medalla de oro en la Exposición
Universal de París de 1900, la Primera Exposición
de Arte Moderno en Turín de 1902, y la Exposición
Universal de St. Louis de 1904.
La época de diseños sobresalientes terminó
con la muerte del director artístico Engelbert Kayser
en el año 1911.
Un dato interesante es que la compañía numeraba
sus diseños desde el ficticio número “4000”
empezando en 1894-95, hasta el último número “4999”
en 1925. Todos los productos muestran su número de diseño
acompañados de la palabra “Kayserzinn”, enmarcados
en un círculo, óvalo o en horizontal indistintamente.
Marcada en la base “Kayserzinn 4387”
dentro de un círculo y una “K” pequeña.
Bibliografía:
Bröhan-Museum Berlin, volumen IV, “Metallkunst”
ed.2001, pag. 208, descrita como “Cenicero modelo no.
4387”, y aparece en el “Metallkunst” ed. 1990,
no. 325, pag 208.
Condición;
Algunos defectos en la patina la mayoría en la parte
de abajo.
Dimensiones:
17,2 x 11 cm.